Absolut Childhood2012
Där möttes betraktaren av estetiska och känslomässiga fragment från min uppväxtmiljö:
Pounds of sorrow, I serve you tears
Samt verk som …
Self ignition … som har sin utgångspunkt i ett rosat varumärke.
Ett varumärke som kom att bli lite av en pionjär, när det kommer till branding och varumärkesbyggande. Genom sin satsning på design, bruk av konstnärer och ”storytelling”. Flaskans ursprungliga form är inspirerad av en dåtida medicinflaska, vilket med facit i hand för mig är något syniskt.
Varumärket kom att vinna åtskilliga marknadsandelar i en bransch vars produkter, enkelt uttryckt genom åren – åsamkat familjer och deras barn obeskrivlig smärta, där ibland min egen.
Lanseringen ägde rum 1979 jag var då 6 år.
Anna Berglund
Utställningen genomfördes med stöd ur Bildkonstnärsfonden/Konstnärsnämnden.
Petter Eklund skriver följande om utställningen:
Barndomar spökar överallt i konsthantverksvärlden. Kulten av försvunna idyller, lekrum och mormors klänningar kan lätt bli en tjatig återvändsgränd i retrolandet. Anna Berglunds utställning Absolut Childhood på Blås & Knåda (till 3:e juni) är nåt helt annat. Hon har iscensatt en bearbetning av smärta. Absolut vodka i sin typiska flaska blev från 1979, då varumärket lanserades, en svår och laddad symbol under hennes uppväxt. Berglund är en konstnär som arbetar med glas och har sedan examen från Konstfack 2006 mest skapat offentliga verk. Hon vet hur man berättar i rum, ämnet greppas och höjs till disciplinerad abstraktion. Det är ett befriande stiligt spel mellan spritmärkets glamour och dess privata baksidor. Materialen är härliga berättare. Pölar av svart glas balanserar på kurviga bordsben, glas liknar nattmörkt vatten i ramar. Tårar blir som maneter på dricksglasben. På en hylla målad i idyllens faulröda färg, står en rad handblåsta flaskor av känd modell med innesluten sorg. Korkarna är stängda för alltid. Det är klart att gå vidare. Glaset är blåst av Micke Johansson i hans hytta i Örsjö.
Bara någon vecka innan nya Spritmuseum öppnar med sin reklambaserade och spritbejakande Absolut Art Collection har Anna vernissage på Blås och Knåda i Stockholm (12/5-3/6, 2012) med sin brännande aktuella utställning Absolut Childhood, med utgångspunkt i den egna barndomens ofrivilliga konfrontation med nylanseringen av L.O. Smiths renade brännvin Absolut Vodka 1979. Reklamkampanjen, där kända konstnärer fick illustrera vodkan konstnärligt och vars verk massproducerades i reklamsyfte, blev en hit som placerade drycken på topplistan. Reklamen utlovar en häftig, ibland bohemisk, ibland exklusiv, livsstil i sitt fiskande efter stora kundgrupper. Den karaktäristiska flaskan, baserad på en apoteksflaska, syns idag i många sammanhang och alltfler exponeras för dess budskap och lockelse, oavsett ålder, som förstås aldrig visar en negativ sida av drycken. Absolut Vodka är onekligen en del av den svenska identiteten, en del av spritlandet Sverige. Men vad betyder det? Anna värjer inte för att visa upp dess fula sida, att blottlägga dess framfart och härjande i den svenska, heliga, kärnfamiljen. Genom att blottlägga sig själv ger hon en trovärdig och brännande bild av ett barns iakttagelser och skildring utan att skuldlägga en individ som dukar under för en väl etablerad tradition. Ett nog så viktigt inslag i dagens alltmer alkoholliberala Sverige där ett kontinentalt vindrickande sammansmälter med det redan etablerade spritintaget i ett land där barnens iakttagelser, erfarenheter och slutsatser trängs bort.Särskilt berörande bland alla dessa vackert framställda och uppställda vodkaflaskor och likörglas återfinner man ett litet barns teckningar, som graffiti direkt på flaskor, och primitivt gjorda trädjur insmugna mellan flaskor eller ställda i ett hörn på golvet, som en påminnelse om barnets undantränga roll i spritkulturen. ”Falsely Protected-redjects” för tankarna till spritens omhuldade position i kulturen. Ett antal skira spritglas har doppats i röd gummi, placerats under en glaskub, flankerad av en virkad spetsduk. Tanken förs genast till finkultur, ordning, reda och god sed. ”I Serve You Tears” är glas på hög fot vars kupa och innehåll tycks ha smält samman till stora tårdroppar uppställda på en bricka, kanske i syfte att bjudas runt på en finare tillställning. De fungerar som en påminnelse om vodkans alltför vanliga bieffekter som ofta glöms bort när de torkat för att ånyo uppstå ur drycken likt fågel Fenix. ”Pounds of Sorrow”, sju höga, svarta, tunga fat på ett träpodium för tankarna till spritdropparnas ringar på vattnet, dess förmåga att påverka och förända alla i sin närhet, dess bottenlösa avgrund som så lätt slukar den som lockas till dess renade källa. I verket ”Self-Reflection” tvingas betraktaren syna sig själv i flaskor av spegelglas, se sig själv förvrängas i dess cylindriska form och vackra yta. ”Self-Ignition” i två delar anspelar på vodkans förmåga att brinna explosivt, antingen den tänds av en låga, i en människa eller förbränner relationer, situationer eller det egna jaget.Oavsett när sprit hanteras, serveras och förtärs finns ”the Silent Observer”, utställningens egentliga röda tråd och syfte, mer eller mindre närvarande. Vad ser den tyste iakttagaren? Barnet, vars behov så lätt ställs åt sidan när alkoholen intar rummet, ser bara de negativa effekterna. Det ser inte reklamens utlovade guld och gröna skogar, den förlösande, avslappnande effekten och dess känsla av att underlätta för en tillknäppt svensk i sociala sammanhang. Det ser svart avgrund, tårar, förödelse, yviga, hotfulla gester, höga röster. Det ser tyst på med nyktra ögon, noterar förändringarna i stämningen negativt. Det ser inte Absolut Art Collections trevliga, avslappnade livsstil. Det ser Annas Absolut Childhood. I dagens alkoholliberalisering med tillåten spritreklam, alltfler uteserveringar, morgonprogram med vinprovning och alkoholhaltiga picnickultur i parker där barn har rätt att vistas, är Annas berättelse mer än brännande, den är livsnödvändig. Vad händer med barnen när alkoholen tar plats? Vi är många som behöver påminnas om denna reflektion och att ständigt ifrågasätta den allmänna normen i ett land där staten tidigare stått för produktionen av, monopol på och reklam för sprit.
Ewa Wadell Olofsson
Fil. Mag. konstvetenskap och estetik
Läs hela texten